Sunday, February 26, 2012

rezeki budak-budak gayat

salam.

tadi buat transformasi lappy. eh2..transformasi punya kalimah tak nak kalah. sebab dah boring, godeh-godeh lappy dan terjumpa gambar nih yang aku sendiri tak sedar entah sejak bila aku ade simpan. ngennggg betul. flashback punya flasback, baru teringat. ouh..ni yg time aku ber 'shuffle' sebab dah teruja nampak ikan puyu besar2. time ikut sepupu-sepupu aku menjala ikan kaloi..ahaha. ikan kaloi tu tipuu sikit. dah ingat dah! dah ingat dah!

rindu sungai nih. dah 22 tahun hidup, selama ni kalau balik umah atok sekadar lalu je kt sungai nih. tak pernah pulak terfikir nak join idea-idea keras sepupu aku. iyalah, biasa teman diorang memancing pun, tahap yg betul-betul pakai pancing umpan tuh. ni pestaim dorang guna kaedah jala nih. nampaknya lagi extreme sebab budak-budak nih bukan pasang jala je, mandi siapp!

hebat cousins aku. pakcik2 yg anak jati kampung tuh pun terkojut. aku perasan, depa gelakk je kat tebing tgk sepupu aku ngn angah gayat habis pasang jala panjang-panjang. aku perasan jugak, muka depa kelat habis time kami bawak naik jala tu. penuh ikan wehhhhhh!!!! yipppiiie~~bila tengok dalam bekas dorang, ade 3-4 ekor ikan je. pakcik, dahsyat tak kami? sekali sekali turun sg dgn idea extreme, hasil nya mantoopp!

apelagi, balik je rumah, tersenyum riang para ibu. juadah tengahari tuh, semua bersifat ikan puyu. ikan puyu goreng, puyu masak acar..tapi aku makan telur ngan kicap. pasal aku tak makan ikan sungai. hahaha. well, tekak aku kan tekak orang kaya. haktuiiihh!


sigayat-gayat menikmati keindahan. sementara tunggu ikan masuk perangkap.



proses pasang jala

uda menyaksikan ke-dahsyat-an anak-anak buahnya

nak turun ke tebing sungai mmg berpancaroba sikit.
aku jerit dari atas, suruh kakak posing. dia dah separuh tantrum sebab dah malas nak layan aku. lagi 1 sebab, selipar die putus dan terpaksa berkaki ayam dlm lumpur begitu sambil aku beria-ria menyuruh die ber-posing. nasib kaulah ade along mcm nih.


muka mak sgt eksaited.siapp tunjuk-tunjuk lagi. adik pny expression sgt weird. itu aku namakan gedik.


bye3.
sepanjang hari hujan.
ALHAMDULILLAH.
Maha Suci Allah yang melimpahkan rezeki :)

No comments:

Post a Comment