Thursday, December 22, 2011

politik?!

salam mutakhir.

haha. salam mutakhir xboleh blah ann? dh mcm berita tibi satu aje..ooppss! kelmarin selak surat khabar citer benda yang sama dengan hri sebelum kelmarin tuh. semalam pun cite benda yang sama gak. hari pun sama. alahai..dah takde benda lain ke nak citer? macam mane lah nak membukak mentaliti rakyat malaysia ni kalau hari2 cerita benda tak penting. perempuan sihir ibu mertua lah, gadis jual diri lah..awang hitam dh jadik putih lah. ye2, aku tak nafikan, ade jugak benda yang penting dalam surat khabar tuh. ade, memang ade.

al-kisah, ade satu hari ni terjadi satu kejadian yang memang aku rase tak boleh blah nak diungkapkan dan diceritakan kat sini. aku dpt PM kt FB dr seorang sahabat lama.

message die berbunyi:

" ape pendapat kau pasal AUKU segala ni weh? kes bendera najib sepruh tuh? "

aku garu kepala. aku ni siapa kau nak mintak pendapat macam nih? kalau aku bg pendapat pun, bukan valid sebab aku bukan siapa-siapa.

"kau tny 3tahun lagi la weh. time tuh maybe aku da bijak menganalisis benda alah nih."

aku memang kurang berkenan sikit dengan perangai die nih. aku pun tak paham apsal mentaliti die yg senget tuh bleh mempertikaikan kos yang aku mek kat sini. YA, aku pelajar jurusan sains politik. die mmg annoying giller. bila di tahu aku mek kos ni pun, die dengan kekusutan tuh ckp aku nak ganti NAJIB. haaa..aku memang mls nak layan die. sebab bile aku layan, die mcm bijak sgt nak argue dengan aku. then ape guna kau tny pendapat aku kan? kalau kau rase pendapat kau jugak yg betul? malas aku nak layan.

esoknye, die men-reply message tuh. menghujahkan pendapat die yang aku rase aku memang tak nak tahu pun. macam-macam lah yang die cakapkan smpi aku pun dah tak larat nak habiskan membaca message die.

untuk pengetahuan kau sahabat lama (harap kau bace lah entry aku ni psl aku dh muak nak layan message kau kt FB tuh), aku ade message segera nak bgtahu kau.

pertama, budak yang study sains politik ni, bukanlah semata-mata nak jadik ahli politik. bukan nak ganti tempat sesiapa dan jangan cetekkan pengetahuan kau dengan mengatakan, kalau ade 1000 budak yg mek sains politik ni, alamatnye ade lambakan ahli politik lah kat malaysia nih. apalah bijak sgt kau kan? cakap pasal politik kemain lagi, tp benda asas politik pun kau tak tahu. kau rase kerusi kat parlimen tu ade 1000 ke? Tun Mahathir tu jadik PM dulu sebab die amek sains politik ke?

kedua, kau selalu kata politik tu kotor. apsal?? aku ade pendapat aku sendiri. politik tu tak kotor unless, orang yang terlalu taksub berpolitik yang menjadikan politik tu kotor pada pandangan mata orang lain.

ketiga, kau tak perlulah beria-ria sangat obses dengan politik Malaysia nih. aku mampu gelak je bila kau sembur macam -macam kata itu ini padahal kau punya kata-kata tu tak berasas pun. sibuk dengan AUKU..kau budak U ke? *maaf, aku bukan nak memperkecilkan kau*. tapi pendapat kau terlalu extreme.aku pun ade pendapat aku sendiri. pada aku, tak nampak dimana baiknya student berpolitik dalam campus. belajar dulu lah ooii. kalau ye pun nak berpolitik, sediakan diri tu dengan ilmu yang secukunya. ni hujah kau pun ralit. ade hati nak berpolitik? manalah tidaknya orang sentiasa mengatakan politik tu kotor? dah yang berpolitiknya orang yang begitu..

dan sahabat lama, aku nak bagi kau tengok nih:




jadikan ini contoh kau. nak berpolitik kena berilmu weh. bukan main aci redah aje.

No comments:

Post a Comment